Українська мова

20.03
Записуємо в зошит дату та тему.
Складні речення з різними видами  сполучникового і безсполучникового зв"язку. Опрацьовуємо параграф 29, впр. 360,362, 367,368. Переглянте відеоурок за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=4PwMDo_yUVQ
 А ще готуємося до ДПА.В зошиті пишемо  аудіодиктант "Перші українські книги" за цим посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=0ZreRPzi140&list=PL47_m_Ga4Aec6ETHHf3IRgqx9bejZu2NO

                                                              30.03
Повторити параграф 29, опрацювати 30, виконати самостійну роботу в зошиті
                                               Самостійна робота
Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку
1.Складним реченням із різними видами зв’язку є речення
            А Щоб затримати якнайдовше цвітіння, утримуйте рослини в якомога нижчій
температурі або принаймні на ніч виносьте до прохолодного приміщення.
 Б День сонячний і прозорий, і хочеться, щоб йому не було краю.
 В Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.
 Г У верховіттях вітер колобродить, сумує стежка дичками внатрус.
2.Складне речення із сурядним і підрядним зв’язком є речення (розділові знаки пропущено)
 А Тримаючи в руках серпа на якому вогко зблискувало сонце мати ступала над галузиною струмка і об її ноги билось волоття трави.
            Б Тут росли колючі кущі терну шипшини та глоду красувалися й дозрівали на вітах ламкої крушини темно-червоні ягоди що їх у народі звуть вовчими.
В Минає літо осінь вже бреде лісів багрець торкнувся вересневий і пахне чебрецем і листя де-не-де кружляючи лягає під дерева.
 Г З вітром шепочуться квіти пісня дзвенить про любов і над свічадом ріки місяць примарний зійшов.
3.Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
            А Якщо придивитися до квіточки каштана, то можна помітити на ній барвисті плями.
Б Хвиля більшала, проте козаки були байдужі до неї: не первина їм в море ходити.
            В Тепло було й вишні цвіли рясно.
 Г Дівчина, обсипана квітами, іде, немов пливе лебедонька у воді.
4. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
 А А малі хлопці йшли з рукавицею, у якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
            Б Уже травень засвітив свічки каштанів білі, і йде в квітках весна у рідному краю, я так його люблю, що передать не в силі в закоханих словах усю любов мою.
 В Над річкою, в чистім полі, могила чорніє; де кров текла козацькая, трава зеленіє.
 Г Нині кожен має бути людиною в людстві, щоб кожним нервом відчувати його болі і тривоги.
5. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Одного весняного ранку, коли під моїм вікном брунькував фіолетом бузок, на ранніх яб­лунях розпускався рожево-білий цвіт, я вийшов з хати на подвір'я і став як зачарований, - у саду дзвінко витьохкувала якась незнайома мені пташ­ка.
Б  Дехто і мене пізнає - догадуюсь по не­сподіваних окриках позаду; чим я більше набли­жаюся додому, тим тяжче стає від ваги тих не­сподіваних тривожних окриків.
В Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини, з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
Г  У п'ятницю, перед самою війною, сон мені приснився: вийшла я з хати, стала на взгір'ї, а вни­зу наш Дніпро і Кошова поєдналися, розкинулися, як розкидаються небеса прозові.
6. Складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком є в рядку
А Село також у тумані, але з гори видно, як сонце прудко біжить десь із поля.
            Б День той ткався і ткався із різних настроїв, у яких переважав радісний, та
подеколи до нього долучався і сумний.
            В Так це ім’я прилипло до Івана, пізніше письменник додав до нього прізвище
Черемшина, яке взяв від назви річки Черемош.
            Г Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь і натрушує журбу на мою наболілу душу.
7.Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
            А Листя не може плисти проти течії, воно жовтіє від туги, опадає, і вода відносить його до моря.
Б Той, хто з народом долю поділяє, від нього має щедру нагороду.
            В Поети йдуть за горизонт — поезія зостається віч-на-віч з вічністю.
 Г Одного зимового погожого дня забарабанили, заспівали дзвіночки — на нашу вулицю ввірвалася трійка в яблуках.
8. Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
 А На нього чекало багато роботи: треба було виносити з хати сіно й жолобки з-під насіння, протерти вікна, поставити сітку, розтикати попід стелю деревій.
            Б Мовчала трава, мовчало віддалік громаддя копиць, схожих на вершників, усе потонуло в безобрійній німій тиші.
            В Я слухав рідну пісню, рідну мову, і вона лилася струмком, у якому переплелись запахи калини, чебрецю, лепехи.
 Г І на цих високих пам’ятниках спочивають не тільки запізнілі перелітні птахи, а й, здається, у надвечірніх сутінках дрімають обважнілі хмари.
9. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Вишнево-яблуневі садки, що сьогодні зранку були такі змерзлі, подобрішали,
потеплішали, і село звеселіло, людські обличчя погіднішими стали.
Б  Позеленіли вікна, повітря стало бузково-синім, і верхівки тополь вигойдувались на поривчастому вітрі.
В Дурманом віяло з густих заростей, які двома застиглими хвилями означали нічну вулицю, танучи в повітрі, а з обійсть долинав дух матіоли.
Г  Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і коли роздушувала черешню, то в кутиках уст спалахував сік.
10. Складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком є в рядку
А Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну.
            Б Рожевий пил спадав, синіло все кругом, і коси золоті зоря вплітала в трави.          В День і ніч стугоніли під вікнами ковані колеса возів, коні кресали копитами іскри, від ходи танків тремтіла хата.
            Г Марко піднімається на підсинений пагорб, де крізь сон зітхає кучерявий овес, і застигає на місці: од вітряка до нього йде його Оленка з білим вузликом у руці.
11. Складне речення із сурядним і підрядним зв’язком є в рядку
А У сю величну хвилину тихо розгортаються кущі — і на галявину виходить Хо.
Б Хо сидить посеред галявини, а навкруги нього панує тиша.
В Долиною повилась річечка, наче хтось кинув нову синю стрічку на зелену траву.
Г Межи зеленими килимами біліє гречка, неначе хто розіслав великі шматки полотна білити на сонці, а з поля віють чудові пахощі од нестиглого зерна і польових квіток.
12 Складне речення зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Чи знайоме вам те гостре, до фізичного болю гостре почуття нудьги за рідною країною, яким обкипає серце від довгого перебування на чужині?
Б У такому, власне, стані блукав я одної весняної днини понад річкою Прутом.
 В Але ні, се не уява: я чую, як пісня дужчає, здіймається вгору, перекочується могутнім грюкотом і гине тихим акордом у плюскоті зливи.
Г Не встиг я ще й раз озирнутися гаразд, як по моїх напружених нервах ударила хвиля рідних, близьких мені звуків.
                   
                                        03.04

 Запис  у зошити: дата, розвиток мовлення
   Твір-роздум на морально-етичну тему в публіцистичному стилі ( орієнтовні теми: "Своє, рідне - своєрідне", "Як відшукати свій шлях у житті") з використанням складних безсполучникових речень.

                                                06.04
Запис у зошити : дата,тема
Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв"язку
Повторити параграф 29, опрацювати 30, 31 виконати впр. 371,372,374,377,378 

                                   10.04.
Перегляньте відео урок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=cX_Fr2hF-SA,опрацюйте параграф 32, впр. 400, 401 варіант 1, 404,405. Готуємось до тематичного оцінювання с.183-186.
                                             13.04
     Запис у робочі зошити :         дата,    
                                          контрольна робота
Складнопідрядне  речення. Безсполучникове речення
І  варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 4.
[1] Стояла в селі дзвіниця..  [2] І  лунав той дзвін сумно й весело, задумливо й бурхливо, траурно, й вогнисто на весь світ. [3] І от прийшли татари ординці.  [4] Спалили село, старих та дітей знищили, а  молодих забрали в неволю… [5] Тільки дзвіниці не вдалося їм зруйнувати, ніби крізь землю провалилася вона.
Завдання 1─ 4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
1.Орфографічну помилку допущено в реченні
А 1                 Б 2                  В 3                  Г 4  
2.Складнопідрядним  є речення
А 2                 Б 3                  В 4                  Г 5  
3. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А 2                 Б 3                  В 4                  Г 5  
4. Стиль тексту
А художній                                     Б розмовний
В публіцистичний                         Г науковий
Завдання 5─ 12 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
5.Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини У неділю ми підемо в парк… додати
А бо давно хочемо побачити нові ліхтарі.
Б якщо буде сонячна погода.
В який недавно  облагородили.
Г так що побуваємо і в зоопарку.
6. Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)
А Реве Дніпро  й лани широкополі медами пахнуть колосом шумлять .
Б Подивилась ясно  заспівали скрипки.
В Тихо в лісі тільки поскрипує веселий морозець.
Г Бачу здалека хвиля іскриста вільно грає по синьому морю.
7.Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні
А Той ворог найнебезпечніший, який видає себе за твого друга.
Б Листя, як промочили дощі, розлазилось.
В Сонячний промінь заломлюється, коли проходить крізь краплі води.
Г Пісня закінчується тихо, наче буря вже кінчилася.
8. Складне речення з підрядною допустовою частиною утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ми прийшли в школувибрати
А де мали грати у футбол.
Б хоча не домовлялися про зустріч.
В бо засумували за нею.
Г у якій провчилися 10 років.
Д де вже гуляли однокласники.
9. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першому реченні.
 А В душі Оксен непокоївся: весна видалася засушливою.
 Б Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю.
 В Не русалонька блукає — то дівчина ходить.
 Г Се вже не раз бувало: я на чужину йшла шукать надій…
10. Укажіть безсполучникове складне речення.
 А Котились низом ниви, стелились горбами, повні, свіжі, багаті, та все чужі.
Б Мої дні течуть тепер серед степу, серед  долини, налитої зеленим хлібом .
 В Заходило сонце, у вузеньких хутірських вуличках стояла червона курява, усадках варилася на триніжках вечеря, гупали об землю спілі яблука.
 Г Війнув холодний вітерець, але Юрій не відчув його дотику.
11.Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Реве Дніпро  й лани широкополі медами пахнуть колосом шумлять .
Б Подивилась ясно  заспівали скрипки.
В Тихо в лісі тільки поскрипує веселий морозець.
Г Бачу до двору заходять місяць і зоря.
12. Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Сонце гойдається в голубих висотах… вибрати
А і зігріває все навколо.
Б освітивши і поле, і ліс.
В воно пускає навколо пустотливі іскорки.
Г хоча навколо біло-біло від іскристого снігу.

ІІ рівень
Завдання 13-16 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
13.Установіть відповідність між видом підрядного речення та його прикладом.
Вид речення
1 означальне
2 обставинне мети
3 обставинне допустове
4 обставинне причини
Приклад
А Для того, щоб стати щасливим, треба мріяти.
Б Дім, де рано встають, щастя не обходить.
В Світло бачиться тоді, коли є в очах.
Г І грім, хоч мати боялась його, любив я з дощем і вітром.
Д Вертатись пізно, бо гра – як битва.
14.Установіть відповідність між видом підрядного речення та прикладом.
Вид речення
1 означальне
2 з’ясувальне
3 обставинне умови
4 обставинне допустове

Приклад
А Старі люди  кажуть, що квіти люблять музику.
Б Хай воскреса старий сонет, якщо у нім живе поет.
В Гарячі думки у боях не зачахли, хоч смерть чатувала на кожній дорозі.
Г Вчорашнє ніби сон, що випурхнув з очей.
Д Я стверджуюсь, я утверждаюсь, бо я живу.
15.Установіть відповідність між головною й видом можливої підрядної частини складного речення.
Головна частина
1 Вона налаштована так, що…
2 Вертатися пізно, бо…
3 Хазяйнує жовтень скрізь, де…
4 Ви мені здалися молодою, хоч…

Вид підрядної частини
А обставинне міри і ступеня
Б обставинне допустове
В причини
Г з’ясувальне
Д місця
16.Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини
Фрагмент речення
1 …повернувся, незважаючи на те що…
2 …перестрахувалася, для того щоб…
3 …ударив так, що…
4  …заспокоївся, бо…

Вид підрядної частини
А з’ясувальна
Б обставинна мети
В обставинна способу дії
Г обставинна причини
Д обставинна допустова

ІІІ рівень
17.Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки. Підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції, накресліть схему речення.
Коли в скрутну хвилину люди не плачуть  а сміються  вони проти будь-якого ворога дужчі.

                                            17.04
  Опрацюйте параграф 34, виконайте вправи 416, 417, 420. Щоб повторити вивчений матеріал перегляньте відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/bezspoluchnykove-skladne-rechennja-ta-rozdilovi-znaky-v-nomu/

                                        24.04
 Опрацюйте в підручнику тему 14 на с. 246-248, робите запис у зошити: дата, розвиток мовлення. Виконуєте вправу 521,522. На повторення вивченого матеріалу перегляньте відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/skladnopidrjadne-rechennja/
                                             
                                                          27.04.
  Опрацювати параграф 35, впр.424 (усно) ,426,429(письмово). Щоб пригадати вивчений матеріал подивіться відеоурок за цим посиланням https://uroky.com.ua/skladni-rechennja-z-riznymy-vydamy-spoluch-i-bezspoluch-zvjazku/

                                                         04.05.
Напишіть твір-роздум у публіцистичному стилі на одну з тем: «Що таке доброчинність і чим її виміряти?», «Творити добро – це просто», «Із чого починається милосердя?», «Уміння співпереживати – місток між людьми». Пишите в робочі зошити, обсяг твору 2,5 - 3 ст.
                                              П"ятниця   08.05
Тема уроку: Розвиток мовлення. Конспект сприйнятого на слух науково-навчального тексту.

  •         Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 248

  • Ознайомитися з пам'яткою "Як скласти конспект сприйнятого на слух науково-навчального  тексту " на ст.249.
  • Виконати впр. 523(скласти й записати конспект поданого тексту).
  • Д/З впр. 524
Переглянути презентацію за посиланням  https://drive.google.com/open?id=1aHXtXZubFV_Cj-l1TbfzHLgoHUPJGbJX
                                           П"ятниця 15.05
 Контрольний диктант. Писати у ваших робочих зошитах. Спишіть текст, уставте пропущені орфограми, розставте розділові знаки, оберіть правильне написання: велику чи малу літеру, разом,окремо або через дефіс.

18.05 
Опрацювати параграф 36,впр.433 (усно),435,437, виконайте тестові завдання вправи
447 (письмово).
22.05 
Контрольна робота . 
Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку. Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності
І  варіант
Прочитайте текст і виконайте завдання 1─ 6.
[1] Своєрідним жіночим оберегом в Україні завжди був віночок.  [2]     Його виплітали з різних квітів від весни до осені. [3] Останнім у році був віночок із золотавого кленового листя.  [4]    До вінка впліталося багато різних квітів з лікарськими властивостями:  ружа і деревій, безсмертник  і любисток, волошка і ромашка, незабудка і цвіт калини. [5] Почесне місце у вінку належало деревію. [6] Трав’янисту рослину  ще називають деревцем. [7] Його насіння розносить вітер на велику відстань. [8] Воно невибагливе до навколишнього середовища.  [9] Деревій  є символом нескореності у вінку.
Завдання 1─ 6 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь
1. Стиль тексту
А художній                                     Б розмовний
В публіцистичний                         Г науковий
2.За типом мовлення текст є
А описом з елементами розповіді
Б розповіддю з елементами роздуму             
В розповіддю         
Г описом   
3.Засобом міжфразового зв’язку 1 і 2 речення є
А синонім                                        Б спільнокореневе слово           
В сполучник                                    Г займенник  
4.Засобом міжфразового зв’язку 5 і 6 речення є
А синонім                                        Б спільнокореневе слово           
В сполучник                                   Г займенник  
5. У ССЦ речення поєднані
А ланцюжковим зв’язком                                   Б паралельним зв’язком
В ланцюжковим і паралельним
6. Тематичним реченням є
А 1                             Б 3
В 4                             Г 9
Завдання 7─ 10 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь

ІІ рівень
7.Складне речення з різними видами зв’язку є в рядку
            А Якщо придивитися до квіточки каштана, то можна помітити на ній барвисті плями.
Б Щодалі хвиля більшала, проте козаки були байдужі до неї: не первина їм в море ходити.
            В Я довго лежу і слухаю, як дзвонить у такт дзвонів степу моє серце.
 Г У верховіттях вітер колобродить, сумує стежка дичками внатрус.
8. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
 А А малі хлопці йшли з рукавицею, у якій повно зерна: пшениці, жита, ячменю, вівса, гороху.
            Б Уже травень засвітив свічки каштанів білі, і йде в квітках весна у рідному краю, я так його люблю, що передать не в силі в закоханих словах усю любов мою.
 В Над річкою, в чистім полі, могила чорніє; де кров текла козацькая, трава зеленіє.
 Г Нині кожен має бути людиною в людстві, щоб кожним нервом відчувати його болі і тривоги.
9. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком є в рядку
А Одного весняного ранку, коли під моїм вікном брунькував фіолетом бузок і на ранніх яб­лунях розпускався рожево-білий цвіт, я вийшов з хати на подвір'я і став як зачарований, - у саду дзвінко витьохкувала якась незнайома мені пташ­ка.
Б  Дехто і мене пізнає - догадуюсь по не­сподіваних окриках позаду; чим я більше набли­жаюся додому, тим тяжче стає від ваги тих не­сподіваних тривожних окриків.
В Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини, з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
Г  У п'ятницю, перед самою війною, сон мені приснився: вийшла я з хати, стала на взгір'ї, а вни­зу наш Дніпро і Кошова поєдналися, розкинулися, як небеса прозові.
10. Складне речення із безсполучниковим і підрядним зв’язком є в рядку
А Село також у тумані, але з гори видно, як сонце прудко біжить десь із поля.
            Б День той ткався і ткався із різних настроїв, у яких переважав радісний, та
подеколи до нього долучався і сумний.
            В Так це ім’я прилипло до Івана, пізніше письменник додав до нього прізвище
Черемшина, яке взяв від назви річки Черемош.
            Г Сиплеться, осипається листя, гнуться, горбляться берези, плаче і посміхається крізь сльози осінь і натрушує журбу на мою наболілу душу.
Завдання 11-14 передбачають установлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ
11.Установіть відповідність між видом речення та прикладом.
Вид речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними видами зв’язку
Приклад
А Синіє ранок, і роса горить, до хвилі хвиля ще не гомонить.
Б Там завжди перемога, де панує згода.
В І серце болем стрепенуло, і дивним подихом війнуло над неостудженим чолом.
Г Мовчить просіка, наосліп єднаючи верховіття беріз.
Д Глянув на море – серце стиснулося від страху.

12. Установіть відповідність між видом складного речення та його прикладом.
Вид речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними видами зв’язку

Приклад
А Не говори печальними очима те, що бояться вимовить слова.
Б Діти плачуть, і плачуть дерева.
В Дні минають – і лік  їх загубиш, бо зробилися ночі малі.
Г Жовті квіти, як важкі піски, осипаються.
Д  Люди до неї говорять — не чує, не слухає.
13.Установити відповідність між склад­ними синтаксичними конструкціями і кількістю умовно простих речень, що вхо­дять до складу їх.
1 Ще кожна нить дзвенить про­мінням в небі, вогнем зеленим грає верховіть, іще поезія гостить у тебе, як на весіллі молодість гостить.
2 На вогонь можна дивитися нескінченно й щоразу бачити в ньому щось нове, але потім настає мить, коли вже ні про що не думаєш, коли просто дивишся й не знаєш, що з тобою.
3Те єднання землі й неба щемить у грудях тривогою вічності, людина відчуває себе новонародженою перед красою життя, і сяйво добра освічує їй душу.
4 Разом з лелеками приходила вес­на, земля прокидалася й виповнювала­ся знову безліччю істот: жаби кумкали, жайворонки вимірювали піснями ви­сочінь неба, бджоли стрімко проноси­лися над головою, а джмелі особливо довірливо щось проказували до роз­цвіченої кропивки.
А 3
Б 4
В 5
Г 6
Д 7
14. Установіть відповідність між   складними синтаксичними  конструкціями та   їх типами
1 сурядний і підрядний зв'язок
2  безсполучниковий і підрядний зв'язок
3 безсполучниковий і сурядний зв'язок
4 безсполучниковий, сурядний і підрядний зв'язок
А Яблуня гупнула яблуком, зітхнув спросоння татарський брід, а з хмари ошелешено вискочив мі­сяць, і на подвір'ї ожили чорнобривці, кущі жоржин і глечики, що скапували на землю росу.
Б  У весняному, срібному небі виграють жайвори, а я стою в малиннику на місці солов'їної вишні і, примру­живши очі, дивлюся в не­бесну глибінь, згадуючи со­лов'я, якого в дитинстві на­полохав.
В Спросоння озвалися качки, скинулася риба, пропливла купина, од якої повіяло татарським зіллям.
Г  Є в таку пору бентежна єдність між людиною й ти­шею природи; природа ду­має про вічний перепочи­нок людини, а та - про зав­трашній день
Д Свого часу академік Сахаров попереджав, що існує цілий ряд ознак, які вказують на те, що з другої половини ХХ століття людство вступає в критичний і відповідальний період своєї історії.


Немає коментарів:

Дописати коментар