Українська література

20.03.
Записуємо дату і тему у зошиті.
Протистояння  імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Образ оповідача в поемі "Сон"
Записуєте в зошиті літературні визначення.

Алегорія (гр. allеgoria — іномовлення) — вид метафори: іншомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і відзначається загальновпізнаваним характером. Наприклад, у байках через характери дійових осіб — тварин і звірів — зображено риси людей, їх вдача. Алегорія — засіб посилення поетичної виразності. (Білий голуб чи зелена гілка в руках людини — алегорія миру; у казках вовк уособлює жадібність, лисиця — хитрість і т. ін.) Гротеск (фр. grotesque, від італ. grotta — грот, печера) — художній засіб, прийом, що ґрунтується на свідомому перебільшенні, контрастах трагічного й комічного, де реальне в житті переплітається з фантастичним, страшне — з незвично смішним.
Контраст — стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, характерів; посилює змістовне й емоційне звучання твору. Використовується у віршах, прислів’ях та приказках, у назвах творів. Це фігура побудована на використанні антонімічних пар. У Т. Шевченка поетичний контраст — це не просто художній прийом, а мистецький підхід, метод пізнання дійсності, у якій було аж надто багато протиріч. Прийом протиставлення багатих і бідних, невільників і вільних людей, чесних і безчесних, підлих та справедливих, щасливих та нещасних, можна сказати, універсальний у «Кобзарі». Контраст часто перебуває в центрі гострої сатири.

 Далі в своїх зошитах записуєте паспорт твору "Сон". Нагадую - це : жанр, тема, основна думка, проблематика твору. В нагоді вам стане відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=6XQzwCfzzvg
                           
                                 30.03
          Записуємо дату і тему у зошиті.
 Поема "Кавказ"  пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку  імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби
Історія створення твору: 1.Приводом для написання поеми була смерть близького знайомого Т. Шевченка, офіцера Якова де Бальмена, який загинув у 1845 р. в одному з походів царського війська на Кавказ. Написаний твір у 1845 р. в Переяславі.
Записуєте в зошити визначення
  ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ 
ЛІРИЧНА ПОЕМА - великий поетичний твір, у якому розгортається широка панорама почуттів, переживань і думок героя, а епічний сюжет відсутній. ІНВЕКТИВА ( з лат. нападати, лайлива промова) – пряме, найгостріше засудження певної вади. 
ІРОНІЯ – прихована, часто доброзичлива насмішка.
 САРКАЗМ – пряма  дошкульна насмішка.

Прочитати твір "Кавказ", опрацювати матеріал підручника на с.232-236 ,заповнити таблицю
 
Назва твору
Автор
Жанр
Тема 
Ідея
Основна думка
 Присвята
Історична основа
Образи 
Художні прийоми

                               03.04
  Опрацювати матеріал підручника на с. 236-239, прослухайте шевченківський вірш "І мертвим, і живим, і ненародженим..." за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=3WUi15lAgfw . Прочитайте твір та складіть пам"ятку -пересторогу людству із цитат тексту послання "І мертвим ,і живим ,і ненародженим...".
                          06.04.
      Переглянте презентацію за посиланням https://drive.google.com/open?id=1mfmKYjur6o-6Yn7_0bdUi_DXDW694UINdde21nahKLg

дайте відповіді на тести у зошити 
Т. Шевченко
«І МЕРТВИМ, І ЖИВИМ, І НЕНАРОЖДЕННИМ»

1. Визначте жанр твору «І мертвим, і живим, і ненарожденним»:
А сатирична поема;
Б поема-послання;
В елегія;
Г балада.
2. Заклик ліричного героя до інтелігенції - це:
А епіграф;
Б вступ;
В узагальнення мотивів;
Г завершення.
3. Кого Т. Г. Шевченко має на увазі під епітетом «живі»?
А поміщиків;
Б дворянство;
В інтелігенцію;
Г простий народ.
4. Україну у творі названо:
А великою руїною;
Б квітучим краєм;
В знедоленим краєм;
Г суворим краєм.
5. Який засіб використано у рядках: «А ви претеся на чужину Шукати доброго добра, Добра святого»?
А анафора;
Б епіфора;
В метонімія;
Г тавтологія.
6. Хто із перелічених діячів не згадується у творі?
А Коллар;
Б Шафарик;
В Ганка;
Г Міцкевич.
7. Чим діти хочуть «просвітити … материні очі»?
А огнями правди;
Б современними огнями;
В лукавими огнями;
Г огнями надії.
8. Кого просить обійняти ліричний герой?
А найменшого брата;
Б матір;
В сестру;
Г найстаршого брата.
9. Установіть правильну послідовність цитат:
1.
А Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались,
Щоб там і здихали, де ви поросли!
Не плакали б діти, мати б не ридала,
Не чули б у Бога вашої хули.

2.
Б І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,

3.
В Тілько я, мов окаянний,
І день і ніч плачу
На розпуттях велелюдних,
І ніхто не бачить,
4.
Г  І на Січі мудрий німець
Картопельку садить,
А ви її купуєте,
Їсте на здоров’я


10. Встановіть відповідність між художнім засобом і цитатою
1. Метафора
А Тілько я, мов окаянний,
І день і ніч плачу
2. Порівняння
Б Кайданами міняються,
Правдою торгують.

3. Епітет
В І сонце не гріло б смердячого гною
На чистій, широкій, на вольній землі.

4. Гіпербола
Г І потече сторіками
Кров у синє море

5. Тавтологія


                                                      10.04.
Опрацюйте презентацію за посиланням https://drive.google.com/open?id=1Odq9AZjsFV9Z0jW8uyCvZBvtFBsMZ1d2,читати поему "Катерина", опрацювати матеріал підручника на с. 240-245.
. Дайте відповіді на тест  до твору
Т. Шевченко «Катерина»
1. «Катерину» Т. Г. Шевченко написав, коли проживав у Петербурзі з
А В. Жуковським;
Б І. Сошенком;
В К. Брюлловим;
Г Є. Гребінкою.
2. З яким твором пов’язана поема «Катерина»?
А «Сердешна Оксана» Г. Квітки-Основяненка;
Б «Конотопська відьма» Г. Квітки-Основяненка;
В «Маруся» Г. Квітки-Основяненка;
Г «Українська мелодія» Є. Гребінки.
3. Яка подія згадується в епіграфі до поеми?
А дебют В. Жуковського зі збіркою поезій;
Б викуп Т. Шевченка з кріпацтва;
В поїздка в Україну;
Г правильні варіанти А і Б.
4. Визначте тему поеми:
А життя солдатів-москалів;
Б трагічна доля жінки-покритки;
В щасливе подружнє життя;
Г визвольні повстання.
5. Укажіть рядок, у якому події розташовані у правильній послідовності.
А Кохання Катрі з офіцером – від'їзд москаля народження позашлюбного сина – батьки виганяють Катерину з домупоневіряння дівчини у чужому країзустріч з москалем Іваном ­– зустріч Івася-підлітка з батьком самогубство Катерини;
Б кохання Катрі з офіцером – від'їзд москаля народження позашлюбного сина – батьки виганяють Катерину з домупоневіряння дівчини у чужому країзустріч з москалем Іваном ­– самогубство Катеринизустріч Івася-підлітка з батьком;
В кохання Катрі з офіцером народження позашлюбного сина – від'їзд москаля – батьки виганяють Катерину з домупоневіряння дівчини у чужому країзустріч з москалем Іваном ­– самогубство Катеринизустріч Івася-підлітка з батьком;
Г кохання Катрі з офіцером – батьки виганяють Катерину з дому – від'їзд москаля народження позашлюбного синапоневіряння дівчини у чужому країзустріч з москалем Іваном ­– самогубство Катеринизустріч Івася-підлітка з батьком;
6. Що взяла Катерина з собою, коли батьки вигнали її з дому?
А земельки з вишневого садочка;
Б засушену квітку;
В стрічку;
Г каблучку.
7. Хто дав Катерині шага?
А москалі;
Б чумаки;
В козаки;
Г музики.
8. Як ставиться автор до Катерини?
А засуджує її кохання;
Б намагається виправдати;
В схвалює почуття дівчини;
Г жаліє Катерину.
9. Яку рису обличчя маленький Івасик успадкував від батька та матері?
А кучеряве волосся;
Б повні вуста;
В блакитні очі;
Г чорні брови.
10. Катерина зустріла москаля вдруге
А навесні;
Б влітку;
В восени;
Г взимку.
11. Де залишила Катерина сина?
А на шляху;
Б під дубом;
В під тином
Г на порозі.
12. Куди йшов кобзар з маленьким Івасем?
А до Києва;
Б у Переяслав;
В на Запоріжжя;
Г у творі про це не сказано.
                               13.04
Опрацювати презентацію за посиланням https://docs.google.com/presentation/d/1HnuHf0yLvN7zEZ57295tJPPjgca7FqYl/edit#slide=id.p1  , ст. підручника 246-248. Скласти план характеристики образів Катерини та Ганни,виразно читати та аналізувати твір Т.Г. Шевченка "Наймичка ".
        Орієнтовний план
 Образ Катерини

  • Кохання дівчини.
  • Осуд людей.
  • Вигнання батьками.
  • Зрада коханої людини.
  • Самогубство.
                                                             17.04
  Перегляньте відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/tema-materi-i-syna-u-tvorah-shevchenka/ , підготуйте (письмово) повідомлення  на тему: "Різні типи жіночої долі у творах Тараса Шевченка"
                                                             24.04
Перегляньте відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/liryka-shevchenka-periodu-areshtu-zaslannja/ , виразно читати твори Шевченка "Доля", "Росли у купочці, зросли...". Вивчити напам"ять вірш "Доля". Опрацювати матеріал підручника на с. 251-255.
                                                                27.04.
 Подивіться відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/biblija-v-zhytti-shevchenka/
Опрацюйте матеріал підручника на с. 260-274.Підберіть 4-5 висловів видатних діячів світової культури про значення творчості Т. Шевченка, запишіть в зошити.

                                                                    04.05.
Подивіться відеоурок за посиланням https://uroky.com.ua/svitova-velych-shevchenka/.
                                                                      08.05
       Пишемо контрольну роботу .Чекаю на ваші роботи до 11.05,пишите в зошити.  Читайте "Чорну раду" Пантелеймона Куліша.
Тарас Шевченко «Причинна», «Думи мої, думи мої…»,«Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки» , «До Основ’яненка», «Сон», «Кавказ»,  «І мертвим, і живим, і ненарожденним…», «Катерина», «Наймичка», «У нашім раї на землі…», «Доля», «Росли укупочці, зросли…», «Ісаїя. Глава 35»
1варіант
1 рівень
Завдання 1─ 16 мають по п’ять варіантів  відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (завдання 1-16-0,5б.)
1. «Він був сином мужика — і став володарем у царстві духа. Він був кріпаком — і став велетнем у царстві людської культури. Він був самоуком — і вказав нові, світлі й вільні шляхи професорам і книжним ученим»,- писав про Т.Шевченка
            А П.Куліш                                                   Б Є. Гребінка
В М. Костомаров                                       Г П. Гулак-Артемовський
Д Іван  Франко
2.Т. Шевченко, П. Куліш, М. Костомаров входили до
А «Руської трійці»                                    Б «Покутської трійці»
В «Кирило-Мефодіївського братства» Г  Празької школи поетів
Д  Київської школи поетів
3.У творчості Т. Шевченка переплелися літературні напрями
А сентименталізм і реалізм                    Б романтизм і реалізм
В реалізм і модернізм                              Г класицизм і реалізм
Д бароко і романтизм
4.Кому  Шевченко  присвятив  «Кобзар»  1860  року?
А М.Костомарову                                     Б Марку Вовчку
В  батькові                                                  Г рідній землі
Д сестрі Катерині
5. «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»,— це слова із твору Т. Шевченка
А «І мертвим, і живим...»                         Б «Гайдамаки»
В «Сон»                                                       Г «Катерина»  
Д «Кавказ»
6.Поетичні рядки
Споконвіку Прометея
Там орел карає,
Що день Божий довбе ребра
Й серце розбиває, — є вступом до твору Т.  Шевченка
А «І мертвим, і живим...»                         Б «Сон»
В «Гайдамаки»                                          Г «Кавказ»
Д «Катерина»
7.До періоду «трьох літ» не ввійшов твір
А «Розрита могила                                    Б «Сон»
В «Минають дні, минають ночі »          Г «Кавказ»
Д «Катерина»
8.Поему «Катерина» Т. Шевченко присвятив В. Жуковському на пам’ять
про
А  викуп із кріпацтва                                Б  вихід у світ «Кобзаря»
В  поїздку в Україну                                 Г  повернення із заслання
Д  вступ до Академії мистецтв
9.Зустріч героїні Т. Шевченка Катерини з офіцером-спокусником на зимовій дорозі є
А розв’язкою                                             Б зав’язкою
В кульмінацією твору                              Г експозицією
Д розвитком дії
10. Який із творів Т. Шевченка вирізняється жанром
А «Катерина»                                             Б «Сон»
В «Гайдамаки»                                          Г «Кавказ»
Д «До Основ’яненка»
11.Гонту й Залізняка як реальних історичних діячів зображено у творі Т. Шевченка
А  «Гайдамаки»                                         Б  «До Основ’яненка»
В  «Чигрине, Чигрине…»                        Г  «Сон» («У всякого своя доля...»)
Д  «На вічну пам’ять Котляревському»
12.«Аще кто речетъ, яко люблю Бога, а брата своего ненавидитъ, ложь есть» (Соборно[е] послание Иоанна. Глава 4, с. 20) – епіграф до твору
А  «Гайдамаки»                                         Б  «Ісаїя. Глава 35»
В  «Чигрине, Чигрине…»                       
Г  «І мертвим, і живим, і ненарожденним…»
Д  «Кавказ»
13. Твір, написаний під враженням від подорожі в Україну в  1843 р.
            А  «Гайдамаки»                                         Б  «До Основ’яненка»
В  «Наймичка»                                           Г  «Сон» («У всякого своя доля...»)
Д  «Кавказ»
14. Умань, Вільшана,Чигирин, Лисянка, Лебедин, Сміла згадуються у творі
А  «Гайдамаки»                                         Б  «До Основ’яненка»
В  «Наймичка»                                           Г  «Сон» («У всякого своя доля...»)
Д  «Кавказ»
15. Який твір Тараса Шевченка було екранізовано першим?
А  «Гайдамаки»                                         Б  «До Основ’яненка»
В  «Наймичка»                                           Г  «Катерина»  
Д  «Кавказ»
16.Першим у світі антиколоніальним твором називають
А  «Гайдамаки»                                         Б  «До Основ’яненка»
В  «Наймичка»                                           Г  «Сон» («У всякого своя доля...»)
Д  «Кавказ»
2 рівень
Завдання 17-19 передбачають установлення відповідності.
 До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ (завдання 17-20 - 1б.)
17.Установіть відповідність
1«І мертвим, і живим...»
2«Кавказ»
3«Гайдамаки»        
4 «Катерина»

А сатирична поема
Б героїко-історична поема
В романтична балада
Г послання
Д соціально-побутова поема
18.Установіть відповідність між уривками та творами Тараса Шевченка, із яких їх узято
1 «Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя…»
2« Ви любите на братові шкуру, а не душу!» 
3 «Наша думанаша пісня.
 Не вмре, не загине.»
4 «Подай же й нам, всещедрий боже! 
Отак цвісти, отак рости, 
Так одружитися і йти..»

А «Кавказ»
Б «Росли укупочці, зросли…»
В «Наймичка»
Г «До Основ’яненка»
Д «І мертвим, і живим...»

19.Установіть відповідність між назвами творів та їх  темами 
1 «До Основ’яненка»
2 «Катерина»
3 «Кавказ»
4 «У нашім раї на землі…»

А показ загарбницької політики російського самодержавства та страждань поневолених народів
Б призначення поетичного слова як вмістилища національної пам’яті
В звернення Т. Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників
Г розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту
Д зображення трагічної долі покритки й дитини-безбатченка в умовах кріпосницького суспільства

                                                          15.05 П"ятниця 

Пантелеймон Куліш — відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач («Біблія», твори В. Шекспіра, Дж. Байрона, Ф. Шиллера), автор підручників для школи, українського правопису («кулішівка»). Вплив на П. Куліша ідей європейського просвітництва. Романтична основа світогляду.

Опрацювати матеріал підручника про Пантелеймона Куліша на ст. 275-284 і пепеглянути поданий нижче відеоматеріал за посиланням https://www.youtube.com/watch?time_continue=46&v=HQ1NtBNFWr8&feature=emb_logo . Д/З  Прочитати роман "Чорна рада"
                                                  18.05. Понеділок

Перегляньте онлайн уроки за посиланнями https://uroky.com.ua/chorna-rada-kulish/ ,   https://uroky.com.ua/dinam-chniy-ntriguyuchiy-syuzhet-romanu-p-kul-sha-chorna-rada-9-klas-ukra-nska-l-teratura/. Д/з :Опрацювати  теоретичний матеріал підручника ст.285-296,виписати цитати для характеристики  головних героїв роману П. Куліша «Чорна рада»: Якима Сомка, Кирила Тура, Шрама, Петра Шраменка, Череваня.
                                                           22.05. П"ятниця
Перегляньте відеоуроки за посиланнями https://uroky.com.ua/zhyttja-i-tvorcha-dijalnist-marka-vovchka/ , https://uroky.com.ua/tema-narodnogo-zhyttja-v-povisti-instytutka/ . Д/З Опрацювати теоретичний матеріал підручника на ст.297-314, прочитати повість М. Вовчка "Інститутка"
                                                          25.05 Понеділок
                                                        Контрольна робота 
П. Куліш. «Чорна рада».
 М.Вовчок. «Інститутка»
2варіант
1 рівень
Завдання 1─ 16 мають по п’ять варіантів  відповіді, серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильну відповідь (завдання 1-16-0,5б.)
1.У «Чорній раді» П. Куліш НЕ порушує проблеми
А  батьків і дітей                                        Б  тяжкої долі сироти
В  ролі державного діяча                        Г  кохання і подружнього щастя
Д  ставлення влади до народу
2. У творі «Чорна рада» П. Куліша ідеал українського способу життя символізує
А  гетьманська булава                              Б  дорога
В  фортеця                                                   Г  корогва
Д  хутір
3. Історичною основою «Чорної ради» П. Куліша стали події, описані у творі
А  Києво-Печерський патерик                Б  «Літопис Самовидця»
В  «Повість минулих літ»                        Г  «Історія русів»
Д   Біблія
4. Підназва роману «Чорна рада» Пантелеймона Куліша
А історична повість                                   Б історико-публіцистичний роман       
В хроніка 1663 року                                 Г хроніка 1654 року 
Д історичний роман-хроніка
5. Провідна ідея твору П. Куліша «Чорна рада»
А єднання України, встановлення миру, суспільної справедливості  
Б любов – найвища цінність людського життя 
В людині варто жити за «законами серця» 
Г збереження культурних пам’яток
Д внутрішній аристократизм людини
6. Новаторство П. Куліша полягає в тому, що він
А уклав перший український тлумачний словник 
Б започаткував романтизм  
В створив перший в українській літературі пригодницький роман
Г створив перший в українській літературі історичний роман 
Д автор першої української стилістики
7. Стиль, у якому написано «Чорну раду» Пантелеймона Куліша
А романтизм                                               Б реалізм 
В сентименталізм                                      Г класицизм 
Д модернізм
8. Гетьманом на Чорній раді в однойменному романі Пантелеймона Куліша обрано
А Якима Сомка                                          Б Павла Тетерю 
В Шрама                                                       Г Кирила Тура 
Д Івана     Брюховецького
9. Улюблена справа пана Череваня
А бджолярство                               Б рибальство
В мисливство                                  Г гончарство
Д сироваріння
10.Хто з українських митців сприяв виходу «Народних оповідань» Марка Вовчка у власній друкарні?
А  Микола Костомаров                            Б  Пантелеймон Куліш
В  
Іван Франко                                           Г Тарас Шевченко 
Д Євген Гребінка
11.Перша назва твору «Інститутка»
А  «Устина»                                                Б  «Панночка»
В «Кріпачка»                                              Г  «Невільниця»
Д  «Вона вийшла заміж»
12.  Слова   І тим, що учать, — нуда, і тим, що вчаться, — біда. Багацько часу пропало марно! належать
А  Панночці                                                Б  старій пані
В  Устині                                                     Г Назарові
Д  Прокопу
13. Перу Марка Вовчка належить збірка
А  «Млеко»                                                 Б  «Кобзар»
В  «Позичена кобза»                                Г  «Народні оповідання»
Д  «Сад божественних пісень»
14. Укажіть, що викриває і засуджує Марко Вовчок в образі чоловіка панночки, полкового лікаря, «доброго» пана
А  невміння відстоювати свою думку
Б  непрофесійність лікаря
В  неосвіченість
Г  аморальність армійської освіти, взаємин і способу життя
Д  залежність від дружини-деспота, покірність, які перетворюють чоловіка на байдужого спостерігача насильства і жорстокості
15.Прокопа віддають у рекрути, Устина переїздить до міста -  це
А  експозиція                                              Б розвиток дії
В  зав’язка                                                   Г  кульмінація
Д  розв’язка
16.Яку проблему не порушено у творі Марка Вовчка «Інститутка»
А  свободи людини                                               Б гармонії людини і природи
В родинних стосунків                                         Г кохання
Д  становища в суспільстві
2 рівень
Завдання 17-19 передбачають установлення відповідності.
 До кожного рядка, позначеного БУКВОЮ, доберіть відповідник, позначений ЦИФРОЮ (завдання 17-20 - 1б.)
17.Установіть відповідність між елементом сюжету та епізодом у романі «Чорна рада» П. Куліша.
1  експозиція
2  зав’язка
кульмінація
4  розв’язка

А  «Чорна рада», обрання гетьмана в Ніжині
Б  засудження на смерть старого Шрама й одруження Петра Шраменка й Лесі
В  прагнення Шрама підтримати на раді Я. Сомка, подолати розбрат і безлад серед козацтва
Г  приїзд Шрама і Череваня до Гвинтовки
Д  розповідь про політичну ситуацію в  Україні перед «чорною радою»
18. Установіть відповідність між героєм роману «Чорна рада» П. Куліша і його характеристикою.
1  Божий чоловік
2  Черевань
3  Іван Брюховецький
4  Яким Сомко

А  «Чоловік сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях... Хіба по шаблі можна б догадатися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота...»
Б  «Нехай той гине, на кого Господь показав перс том своїм! Чужою смертю я волі купувати не хочу.»
В  «Був щирий козак, лучче йому з нудьги загинути, ніж панотця навік перечорнити і золоту свою славу гряззю закаляти».
Г  «А що нам, бгате, до Вкраїни? Я сидів би ліпше дома та їв би хліб-сіль з упокоєм.»
Д  «Темний він був на очі, а ходив без проводиря у латаній свитині і без чобіт, а грошей носив повні кишені.»
19. Установіть відповідність між персонажем твору Марка Вовчка «Інститутка» і цитатною характеристикою чи реплікою персонажа
1  стара пані
2  панночка
3  Катря
4  Устина

А  «І що ж то за хороша з лиця була! І в кого вона така вродилася! Здається, і не змалювати такої кралі!.»
Б  «Ти в мене будеш царівна над панночками! »
В  «Увійшов і стоїть перед нами, стелю підпираючи: люлька в зубах: і сивизна… у густі кучері поховалась »
Г  «Тепер я вже не боюсь вас… Хоч мене живцем із’їжте тепер!»
Д  «Люди дивуються, що я весела: надійсь, горя-біди не знала. А я зроду така вдалася»

Немає коментарів:

Дописати коментар